Op dinsdag 11 februari zijn drie leerlingen van de Ruivenmavo in gesprek gegaan met leerlingen van De Nieuwste School en het Technasium van het Cobbenhagenlyceum in een leeratelier.
Verschillende scholen in de regio zijn bezig met onderwijsontwikkeling en werken samen in een leeratelier. Dit is een groep docenten en studenten die samen onderzoek doen naar onderwijs en de manier waarop scholen onderwijs inrichten. Zij komen één keer per week bij elkaar en hebben dan een centraal thema 'De leerling aan het roer'. Het leeratelier heeft in het begin van het jaar een opdracht gekregen van de leerlingen: 'Luister naar de leerling!'.
Tijdens de bijeenkomst op 11 februari zijn 8 leerlingen met elkaar in gesprek gegaan over de eigen school en de 'ideale' school. In een cirkel, de arena, gingen leerlingen met elkaar in dialoog. Docenten moesten een keer hun mond houden en mochten zich niet met het gesprek bemoeien en buiten de kring gaan zitten. Daarna zijn alle dingen die de scholen moeten vasthouden en verbeteren opgeschreven. Aan het einde van de bijeenkomst hebben de leerlingen de docenten de opdracht gegeven te presenteren wat zij een goede les, docent en school vinden.
'Een goede docent geeft les met passie', zomaar een uitspraak van leerlingen tijdens de leerlingarena. 'Gepersonaliseerd onderwijs heeft veel structuur. Maar als ik steeds zelf kies wat ik ga doen, wordt ik ook nooit meer verrast!' Ook vinden de leerlingen dat een school er modern en verzorgt uit moet zien en zeker geen gele kluisjes!
De uitkomst van de dag is vastgelegd door de deelnemers van het leeratelier en wordt gebruikt om een toolkit te ontwikkelen voor scholen waarbij de leerling meer aan het roer komt. Aan het eind van het schooljaar worden de uitkomsten van de onderzoeken en de toolkit gedeeld met andere leerateliers in Brabant.