Derdeklassers keken ademloos naar Holocaustdocumentaire

Woensdag 19 juni stroomde bioscoop Cinecitta vol met derdeklassers van de Jozefmavo. 140 leerlingen vulden de stoelen van de zaal en luisterden daar eerst naar de introductie van documentairemaker Herman Teerhöfer en keken vervolgens zijn documentaire. Teerhöfer interviewde meer dan tweehonderd overlevenden van de Holocaust. In de documentaire komen zes van hen aan het woord. “Deze mensen waren toen de leeftijd van onze leerlingen. Hun verhalen maken indruk op onze leerlingen”. Zag geschiedenisleraar Michel Verschuren. De documentaire heet 'Auschwitz: mijn verhaal', maar Teerhöfer hoopt dat het ons verhaal wordt. Zodat deze verhalen verteld blijven worden in de toekomst.

De Jozefmavo kent een rijk burgerschapsprogramma en ook het kijken van deze documentaire past perfect binnen dit programma. “Het is van groot belang om leerlingen te laten nadenken over de wereld om hen heen en te laten zien dat vrijheid niet vanzelfsprekend is.” Geeft Verschuren aan. De leerlingen keken ademloos naar de documentaire en praatten er ook over na met klasgenoten en hun mentor. Het doel is om de geschiedenis dichtbij te brengen en dat lijkt met deze film – die gemaakt is voor jongeren – goed te lukken. De laatste lessen bij geschiedenis van dit jaar staan in het teken van de Holocaust en het belang van doorvertellen; opdat wij nooit vergeten.