Burgerschap klas 3: excursie naar politiek Den Haag

Leren doen wij op de Jozefmavo natuurlijk ook in de échte wereld. Daarom gingen de leerlingen van klas 3 afgelopen donderdag 20 juni naar Den Haag om te ervaren hoe het is om 'eindbaas' van Nederland te zijn. Dit deden zij met het educatieve programma van ProDemos, Politiek in Vogelvlucht. Leerlingen verkenden daarbij dilemma’s die komen kijken bij de keuzes die worden gemaakt in de (landelijke) politiek, bespraken de eigen kernwaarden en gingen daarover zelfs in debat. En wat deden ze dat goed! Al hun beslissingen werden live verwerkt in een coole 3D-projectie. Ook de Tweede Kamer werd natuurlijk bezocht. Sommige leerlingen stonden even 'oog in oog' met Frans Timmermans (GroenLinks-PvdA) en Caroline van der Plas (BBB). Wat een ervaring was dat! Er was natuurlijk ook nog tijd om even de wereldstad Den Haag in te duiken, tussen al die prachtige hoge gebouwen waarin vaak ministeries gevestigd zitten. De leerlingen hebben hun ogen uitgekeken.