Op vrijdag 16 april kon de vlag uit op Durendael. De jonge ondernemers van vmbo 3 g/t gingen ervandoor met zowel de eerste als de tweede prijs bij de Junior Company van het Jaar-verkiezing.
Op de eerste plaats eindigde Kiko Jewellery met hun zelfgemaakte satijnen armbandjes. De tweede plaats was voor Light4bottle met een lamp in een fles.
Eerste plaats: Kiko Jewellery
Sjors Hamers (algemeen directeur Kiko Jewellery) had een slim idee: De naam van het bedrijf koppelen aan een bekend goed doel, Kika (Kinderen Kankervrij), zodat meer mensen hun product zouden kopen. De ‘o’ van Kiko staat voor ondernemerschap. Ook het product heeft een directe link met het goede doel.
Creatief directeur Iris licht toe: ‘De bedeltjes aan de armbandjes van Kiko (hartjes en klavertjes) staan voor liefde en geluk, iets wat je elk kind dat te maken krijgt met kanker, graag toewenst.’
Dit gouden idee leverde de dames uiteindelijk de hoofdprijs op à €300,-. Wat ze met dat geld gaan doen, weten ze nog niet. Wat wel vaststaat, is dat ze 25% van hun bedrijfswinst afstaan aan KiKa.
'Ook dat zorgt voor een extra verkoopargument, ‘ licht financieel directeur Pleun toe. ‘We zitten nu al op 100,- winst plus die 300 van de eerste prijs.’
Noor, directeur inkoop en voorraad: ‘De jury was ook onder de indruk van het feit dat we de armbandjes zelf maken. We kopen dus alleen grondstoffen in, en maken de armbandjes op bestelling. Vervolgens sturen we onze klanten een tikkie, dat werkt heel goed in coronatijd.’
Marketing- en sales directeur Lieke erkent dat ondernemen in coronatijd lastig is, maar het biedt ook veel mogelijkheden. ‘Zo hebben we bijvoorbeeld een eigen YouTubekanaal aangemaakt, waarop we ons reclamefilmpje hebben geüpload. Dat posten we dan op het Instagramaccount van Kiko en vervolgens delen we het ook nog allemaal op onze eigen Insta. Zo bereik je in één klap heel veel mensen.
Tweede plaats: Light4bottle
Jasper Fransen (algemeen directeur Light4bottle) vertelt: ‘Ondernemen in coronatijd is een uitdaging, omdat je niet fysiek in een marktkraam kunt staan om je product te verkopen. We hebben daarom gekeken naar wat wel kon. We zijn bijvoorbeeld meteen begonnen met het opzetten van een webshop. Wat ons kenmerkt als bedrijf, is een hele persoonlijke benadering van de klant. Alle communicatie is gepersonaliseerd. Dat waarderen klanten in ons.’
Marketing- en sales directeur Niek zette gerichte acties uit op social media, zoals een speciale kortingscode met Kerst of bij een bestelling voor een verjaardag. Jasper: ‘Het is belangrijk om zoveel mogelijk volgers op Facebook en Instagram te hebben. Om dat te bereiken zijn we eerst zelf heel veel mensen die mogelijk in onze doelgroep vallen, gaan volgen, die ons daarna ook hebben ‘geliked’.
Creatief directeur Frederique hield zich bezig met productontwikkeling en de vormgeving van de posts op social media. Ook ontwierp ze het logo. ‘Wij hebben thuis zelf een fles met een lichtje erin in onze tuin staan en dat leuk me een leuk idee voor ons bedrijf. Je leert echt heel veel bij dit project. Ik kan nu bijvoorbeeld mijn eigen cv maken en weet hoe een ondernemingsplan eruit ziet. Ik wist niet dat er zoveel bij kwam kijken.’
Luuk (financieel directeur): ‘Aan het eind van het project moeten we ook een financieel overzicht van ons bedrijf presenteren. We zitten nu al op ca 70 verkochte producten, terwijl we er maar 40 nodig hadden om onze aandeelhouders terug te betalen. Dat betekent dus al een behoorlijke winst. Daarvan dragen we 10% af aan stichting KiKa, de rest mogen we binnen ons groepje verdelen. Nu gaan we proberen nog zoveel mogelijk te verkopen.’