Van profielwerkstuk tot Young Adult thriller

Op 2College Durendael hebben havoleerlingen voor hun profielwerkstuk de mogelijkheid om een out-of-the-box opdracht te doen. Daarbij kiest de leerling een eigen creatieve invalshoek om zijn of haar onderzoeksvraag te belichten. Lenne de Haan (havo-5) vond dat een mooie uitdaging en schreef haar eigen Young Adult thriller ‘Waarom ik?’ die onlangs verscheen.

Maak je dromen waar

In haar voorwoord schrijft Lenne dat ze wil laten zien dat je je dromen waar kunt maken. 'Ik wil dat andere mensen dat ook doen. Hun dromen achterna  gaan.' Dit is haar gelukt. Ze kreeg een 8,4 als eindcijfer voor haar profielwerkstuk met een 9,1 voor het boek als eindproduct. Bovendien werd Lenne meteen goed opgepikt door de pers met een mooi artikel in het Brabants Dagblad en een interview bij NOS-stories op Instagram. De hoogste tijd om  de schrijfster zelf te spreken!

Waarom heb je gekozen voor een out-of-the-box opdracht?

Ik wilde geen standaard werkstuk maken zoals iedereen. Van jongs af aan ben ik al bezig met schrijven. Eerst kleien stukjes via een app op mijn telefoon, daarna schreef ik ook zelf verhaaltjes. Uiteindelijk wilde ik graag een boek schrijven, dus toen deze kans zich voordeed heb ik hem gegrepen.

Waarover gaat het boek’?

Het boek gaat over een meisje dat heftige dingen meemaakt en niet weet hoe ze er mee om moet gaan of erover moet praten. Uiteindelijk loopt het daardoor helemaal uit de hand. Aan het eind volgt de ontknoping, maar die ga ik natuurlijk niet verklappen. 

Hoe lang heb je eraan gewerkt?

Ik denk in totaal wel rond de 100 uur, waarvan 80 uur aan het boek zelf. Je moet namelijk ook een heleboel vooronderzoek doen voor je kunt gaan schrijven. Zo heb ik onder andere twee schrijvers van Young Adult boeken geïnterviewd (Oli Veijn en Margje Woodrow) en veel onderzoek gedaan naar het genre. Ook het uitgeefproces nam veel tijd in beslag.

Hoe heb je dat uitgeven precies aangepakt?

Samen met vrienden van mijn ouders heb ik uitgezocht welke optie voor mij het beste was: volledig in eigen beheer uitgeven of gedeeltelijk via een uitgeverij. Zo kwam ik terecht bij Brave New Books. Je kunt daar eenvoudig een account aanmaken en dan volg je stap voor stap het hele uitgeefproces. Zij zijn aangesloten bij de meeste boekhandels, dus dat is ook een voordeel. 

Hoeveel boeken zijn er al verkocht?

Ik had er in eerste instantie een paar laten drukken en die was ik al meteen kwijt. Daarna had ik er nog 50 bijbesteld en die waren ook in een week tijd al weg. Veel mensen uit mijn dorp (Berkel-Enschot) hebben het artikel in de Schakel gezien en willen graag mijn boek lezen. Het boek is ook online te bestellen bij onder andere Bol.com, Bruna, Libris en Brave New Books zelf. Dus wie weet hoe het nog gaat lopen….

Zou je andere leerlingen aanraden een out-of-the-box opdracht te kiezen?

Zeker! Het is een leuke manier om je te onderscheiden van de rest en je kunt er heel veel creativiteit in  kwijt. Ik heb er ook veel van geleerd. Ik stap nu bijvoorbeeld makkelijker op mensen af en je leert er heel goed door plannen. En omdat het je eigen product is, ben je erg gemotiveerd om dingen uit te zoeken.

Wanneer kunnen we jouw tweede boek verwachten? 

Haha, ik ga zeker door met schrijven, maar voorlopig wel als hobby. Ook heb ik al wat ideeën voor een nieuwe Young Adult, maar het hoeft niet per se een thriller te zijn. Dit genre bevalt me goed en ik krijg enthousiaste reacties van mijn vriendinnen, maar ook van onbekenden. Mensen vinden het vlot geschreven, makkelijk te lezen, en heel spannend!

Trotse begeleider

Ook docent Nederlands en begeleider Marlieke Puts is laaiend enthousiast: ‘In havo 4 zat Lenne bij me in de klas. Af en toe schoof ze een deel van een verhaal op mijn bureau met de vraag of ik het eens wilde lezen. Daarna ontstond het idee voor het schrijven van haar eigen Young Adult als onderwerp voor haar profielwerkstuk. Ze verdiepte zich in het genre en trok de stoute schoenen aan om andere schrijvers van YA-boeken te interviewen. Ook deed ze onderzoek naar verschillende schrijftechnieken (bijv. 'hoe kun je zorgen voor spanning in een verhaal', 'hoe houd je de aandacht van je lezer vast') en dook ze in de vraag hoe ze haar eigen boek kon laten uitgeven. Je zou kunnen zeggen dat ze haar laatste deelvraag 'Hoe zorg je ervoor dat je boeken gelezen worden', nu volledig kan beantwoorden. Aan aandacht voor haar boek geen gebrek!’