Op woensdag 26 januari vond de eerste belevingsmiddag voor groep 8 leerlingen plaats op 2College Durendael. In totaal waren er ruim 125 leerlingen aanwezig. Zij konden zich inschrijven voor vijf niveaus: basis/kader, g/t, t/h-klas, havo/vwo en havo/vwo tweetalig (tto). De volgende belevingsmiddagen staan gepland op woensdag 2 en woensdag 9 februari.
In verband met de coronamaatregelen is de opzet dit jaar iets anders. Elke groep heeft een vaste begeleider die zowel een rondleiding door de school als een les verzorgt. Wij vroegen drie docenten naar hun ervaringen tijdens de eerste belevingsmiddag van 2022.
Linda Jurgens (natuurkunde)
‘Ik heb een lesje natuurkunde gedaan met de leerlingen die belangstelling hebben voor tto. Mijn les was dus half in het Engels en half in het Nederlands en dat ging eigenlijk heel goed. Een bekend natuurkundig onderwerp dat je makkelijk kunt meten, is snelheid. Maar hoe doe je dat? Met een rol tape kun je op de grond in de gang heel eenvoudig een renbaan maken met start en finish. Door met een stopwatch de tijd te meten die ze over een bepaalde afstand doen, kunnen de leerlingen vervolgens hun eigen snelheid uitrekenen. En die weer vergelijken met snelheden van verschillende dieren. Zo krijgt een algemeen begrip als snelheid echt betekenis voor hen. En ze worden er ook nog lekker moe van!’
Mariska van Oerle (levensbeschouwing)
‘Ik geef onder andere het vak levensbeschouwing. Bij dit vak leren leerlingen naar zichzelf en anderen te kijken waardoor ze met kennis van zaken iets over de wereld kunnen zeggen. Dat is een hele mond vol, maar je kunt al heel eenvoudig beginnen met het bedenken van Waarom-vragen. En dat is precies wat ik met groep 8 heb gedaan. Daar kwamen verrassende vragen uit, zoals bijvoorbeeld ‘Waarom bestaat er tijd?’ Vervolgens gingen de groepjes elkaars vragen beantwoorden. Het viel me op dat deze groep achters erg vrolijk en nieuwsgierig waren en ook al heel zelfstandig. Ze vonden het bijvoorbeeld geen enkel probleem om tijdens de rondleiding ook even bij de directeur aan te kloppen. Ik zou ze dan ook volgend schooljaar graag terugzien bij mijn lessen in de brugklas.’
Judith de Haas (digitaal burgerschap)
‘Ik geef op Durendael het vak digitaal burgerschap, oftewel dbs. Daarin probeer ik onder andere leerlingen digitale basisvaardigheden aan te leren. Die hebben ze hard nodig, want ik merk dat daar op de basisschool nog weinig aandacht voor is. En als ze hier in de brugklas komen, gaan ze wel op een laptop werken. Tijdens de belevingsmiddag ben ik met de groep achters naar het computerlokaal gegaan. Ook heb ik hen een tekening ( in de vorm van een woordweb) laten maken van hun eigen digitale wereld. De meeste leerlingen hebben wel een telefoon, maar lang niet iedereen heeft thuis een tablet of laptop. Het is belangrijk dat we iets doen tegen die kansenongelijkheid door in ieder geval op school over een computer of laptop te kunnen beschikken.’