Lees hier het hele artikel op platformsvmbo
Waar word ik blij van? Waar ben ik goed in? Wat vind ik leuk? Welke kant wil ik op? Allemaal vragen die aan bod komen tijdens loopbaanontwikkeling en -begeleiding (LOB) op Durendael in klas 1 en 2.
Praktijkgericht Porgramma
Basis- en kaderleerlingen gaan daarna door met de beroepsgerichte keuzevakken in leerjaar 3 en 4. Sinds het Praktijkgerichte Programma (PGP) is ontwikkeld, sluiten hierbij ook de leerlingen aan van de theoretische leerweg. Meer praktijk dus voor vmbo-t leerlingen. En dat is een goede zaak, vindt ook decaan Addie Hermans.
Leren met en van elkaar
Addie: “Vroeger moesten onze vmbo-t’ers het vooral hebben van open dagen en meeloopdagen op het mbo. De een was daar actiever in dan de ander. Dankzij het PGP is loopbaanontwikkeling nu meer verweven in het programma op school. Het biedt leerlingen meer gelijke kansen.Uniek aan het concept op Durendael is de samenwerking met leerlingen van vmbo-basis en -kader. Leren met en van elkaar, daar gedijen leerlingen bij, zien de docenten. Ook het sociale aspect is belangrijk."
Keuzevakken en de meesterproef
Sinds een paar jaar gaan ook de theoretische leerweg leerlingen in klas 3 op stage. Daar bovenop komen nu de keuzevakken in het derde en vierde jaar die zij afsluiten met de meesterproef. Ze doen dan een opdracht voor een organisatie of bedrijf. Zo hebben de vmbo-t- leerlingen vorig jaar voor de gemeente Oisterwijk allerlei oplossingen bedacht voor het afval op straat rondom de school.