‘Meerwaarde tto zit in zelfstandigheid, ondernemerschap, presenteren en communiceren’
Steven is 18 jaar en heeft vorig schooljaar zijn vwo- en IB-diploma behaald aan 2College Durendael in Oisterwijk. Momenteel volgt hij een Engelstalige bachelor ‘Nanobiology’ aan de TU Delft en het Erasmus Medisch Centrum. We vroegen hem naar zijn ervaringen met tto op Durendael.
Wat was voor jou destijds de reden om te kiezen voor de tweetalig opleiding op Durendael?
Zowel mijn broer als zus deed tto, hierdoor hoorde ik al lang voordat ik mijn keuze maakte van alles over tto. Wat mij het meeste trok waren de internationale reizen, maar dat was niet de enige reden. Ik heb namelijk ook dyslexie en liep hierdoor in lees- en schrijfniveau altijd achter op de rest. Ondanks dat mijn meester in groep 8 zei dat ik dan beter niet les moest gaan volgen in een andere taal zag ik het juist als een kans om in te halen, want aan het begin van tto kan nog niemand (goed) Engels. En zoals ik had verwacht ging ik heel goed met de rest van de klas mee, en haalde ik voor Engels hogere punten dan voor Nederlands.
Wat voor soort type moet je zijn voor tto?
Op zich is tto geschikt voor iedereen, want het grootste deel van de tijd is het gewoon regulier vwo maar dan in het Engels. Maar vooral in het begin merkte je dat de mensen die er gewoon voor gaan het snelst beter werden in Engels. Je krijgt veel gelegenheid om te oefenen met je Engels zoals presentaties, groepsopdrachten en natuurlijk de reizen. Dus als je een denker bent kom je goed door je vwo heen, maar ben je daarnaast ook een doener dan zou ik zeker tto een kans geven.
Kun je iets vertellen over de docenten? Bewaar je speciale herinneringen?
Docenten zijn heel behulpzaam. Een goed voorbeeld: Ik heb me ingeschreven voor een universiteit in het buitenland, en heb hier veel hulp bij gehad van twee tto-docenten, hoewel ik al niet meer op Durendael zat. Dat vond ik echt top en ik laat het zeker weten als ik word toegelaten.
Hoe zie jij de meerwaarde van vwo-tto op Durendael?
Ik zie zeker een meerwaarde in tto, vooral op het gebied van zelfstandigheid, ondernemerschap, presenteren en communiceren. In mijn bovenbouwjaren was goed te zien welke leerlingen meer ervaring hadden met spreken voor een groep of met het doen van opdrachten die wat minder dicht op de lesstof zaten. Tto’ers hadden toch net iets vaker een creatief argument in een discussie of een andere kijk op een probleem.
Wat zijn je toekomstplannen?
Ik wil sowieso nog in het buitenland studeren. Als het lukt al tijdens mijn bachelor, en anders wil ik graag mijn master in een ander land doen. Want masters zijn in veel landen (ook Nederland) in het Engels. Leren kan overal waar je een internetverbinding hebt, maar echt nieuwe ervaringen opdoen kan niet vanaf je bank, daarvoor moet je erop uit gaan. En dan het liefst naar het buitenland!