Toen de Efteling vorig schooljaar vanwege corona haar deuren gesloten hield, kwamen Sander van Hulten, Luuk Vugts, Ruben Nuijten en Pieter Fuller op het idee om zelf een achtbaan te bouwen. Zij deden dit in het kader van hun profielwerkstuk. Op Durendael hebben havoleerlingen namelijk de mogelijkheid om te kiezen voor een out-of-the box opdracht: een eigen creatieve invulling van het profielwerkstuk.
Hun onderzoeksvraag formuleerden zij als volgt: Kun je met een beperkt budget een achtbaan bouwen zonder daarvoor een gerichte bouwopleiding gevolgd te hebben? Het antwoord op die vraag luidt ‘Ja’, weten we intussen. Op de boerderij van Sander was voldoende plek om hun idee te realiseren. Bovendien overtuigden zij de schoolleiding om een deel van de bouwmaterialen te sponsoren.
Bij de realisatie van het project kwam behoorlijk wat natuurkunde om de hoek kijken. Ruben: ‘We hebben onder andere gekeken naar de snelheid van de baan, de maximale belasting van het karretje en eigenschappen van de bouwmaterialen. Welke krachten komen er op het karretje en op de rails? Welke materialen zijn sterk genoeg? En hoe hoog moeten de afdalingen zijn om voldoende snelheid te houden? Daar kom je alleen achter door te experimenteren.
En dat deden de jongens. Zo ontdekten ze onder andere dat de wieltjes van het karretje moesten worden aangepast en de afstand tot de tweede afdaling veel korter. ‘Natuurlijk hebben we ook geëxperimenteerd met extra gewicht in het karretje, maar een bemande rit zou echt te gevaarlijk zijn,’ zegt Sander. ‘Onze ouders vroegen zich regelmatig af of het toch allemaal wel goed zou gaan,’ vult Ruben aan, ‘en richtten zelfs een eigen appgroep op om vinger aan de pols te houden.’
Maar het kwam meer dan goed. De achtbaan staat er en de hoofd- en deelvragen kunnen nu worden beantwoord. Sander: ‘Ook dat doen we samen. We zijn een echte vriendengroep en hebben veel geleerd van dit project. Het is jammer dat we de achtbaan weer moeten afbreken, want het werk op de boerderij gaat natuurlijk ook door. Gelukkig hebben we alles op beeld staan.'