Wie vorige week zijn boterhammetjes wilde opeten in de nieuwe overblijfruimte werd verrast door een ongewone activiteit. Een grote groep leerlingen was er druk in de weer met kwasten en potten verf. Het resultaat: een vrolijke muurschildering over de hele achterwand.
Kunstwerk als eindexamenopdracht
Het ontwerp is van Suzy en Holly uit vwo-6. “Je bloeit op Durendael”, dat is het thema van onze eindexamenopdracht, “ vertelt Suzy. Het is een knipoog naar het motto van de school. Voor het vak beeldende vorming moesten we zelf een kunstwerk maken voor een opdrachtgever. Tegelijkertijd lag er de wens van de schoolleiding om iets te doen aan de kale muur in de nieuwe overblijfruimte. Zo ontstond het idee van een muurschildering.
Samen schilderen
Nadat onze schetsen waren goedgekeurd konden we aan de gang met het definitieve ontwerp. Met hulp van onze docent, mevrouw Groenen, hebben we de tekening overgebracht op de muur en de verf uitgezocht. Het leek ons tof om het schilderen samen met alle leerlingen van beeldende vorming uit de bovenbouw te doen, dus dat hebben we gedaan.” Het was een lange en vermoeiende dag, maar het resultaat mag er zijn.
Diversiteit, groei en een stralende toekomst
“Je herkent echt de tekenstijl van Suzy” vult Holly aan. “Ik heb daar de kleurtjes en grotere kleurvakken aan toegevoegd. Wat je ziet is onze interpretatie van het thema “Je bloeit op Durendael”: De verschillende figuurtjes en de vele kleuren vertegenwoordigen de diversiteit op onze school. De wereldbol staat voor het tweetalig onderwijs (dat wij beiden volgen). En de bloemetjes staan voor de ontwikkeling die je doormaakt gedurende je tijd op Durendael. Je groeit als het ware met de plantjes mee. De zon symboliseert de stralende toekomst die we tegemoet gaan.”
En nu?
Of de dames ook verder gaan in de kunstwereld? Hoewel ze beiden van kunstgeschiedenis houden kiest Suzy toch voor een andere richting (A.I.) en gaat Holly muziekwetenschap studeren in Utrecht. Op Durendael laten ze in ieder geval een blijvende herinnering achter.