Na een flinke vertraging in verband met corona is op dinsdag 1 juni Expeditie Durendael officieel van start gegaan. Alle eerstejaars leerlingen van het vmbo nemen hieraan deel in het kader van loopbaanoriëntatie. Expeditie Durendael bestaat uit een breed talentenonderzoeksprogramma met workshops die aansluiten bij de nieuwe profielen in de bovenbouw. Het programma duurt in totaal twee jaar.*
Voorbereiding op profielkeuze
‘Expeditie Durendael is opgezet om leerlingen beter voor te bereiden op hun profielkeuze in de bovenbouw’ licht Peter Vingerhoets toe. Samen met collega Twan van de Schoot coördineert hij Expeditie Durendael voor het vmbo. ‘Er zijn de laatste tijd landelijk nogal wat wijzigingen op het vmbo geweest. Denk aan het nieuwe beroepsgerichte programma voor basis en kader in klas 3 en 4.
Talentontwikkeling
Maar eigenlijk begint loopbaanoriëntatie al in de brugklas. Daarom hebben wij voor klas 1 en 2 een tweejarig expeditieprogramma opgezet waarin leerlingen hun interesses en talenten gaan ontdekken. Dit programma sluit aan op de keuzevakken in leerjaar 3. Uniek op onze school is de samenwerking vmbo-breed. Vanaf volgend schooljaar gaan ook de eerstejaars leerlingen van havo en vwo op expeditie.
Loopbaanoriëntatie
Het doel van Expeditie Durendael is dat leerlingen een goed beeld krijgen van zichzelf: Wat vinden ze leuk? Waar zijn ze goed in? Wat houden de verschillende beroepen in?’ Concreet betekent dit dat leerlingen gedurende een blok van zes weken twee uur in de week (blokuur) verschillende workshops volgen, zowel binnen als buiten de school. Ze gaan dus letterlijk ‘op expeditie’. Naast de workshops is er aandacht voor reflectie en de opbouw van een loopbaandossier. De mentor begeleidt de leerlingen hierbij.
Workshops
De workshops variëren van een bezoek aan Vincents Tekenlokaal en Ontdekstation 013 tot een bezoek aan de boerderij, een workshop Just Dance, ontwerpen met infento, samen muziek maken of werken met de naaimachine. Maar er valt nog veel meer te kiezen. Peter: ‘Het gaat erom dat leerlingen in aanraking komen met interessegebieden die normaalgesproken vaak buiten hun bereik liggen. Wij willen ze die kans bieden. Eruit halen wat erin zit, daar gaan we voor.’
*Op het vmbo streven we naar een doorlopende leerlijn met het beroepsgerichte praktijkprogramma in leerjaar 3 en 4.