Beste leerlingen, ouders/verzorgers,
In deze update sta ik eerst nog even stil bij de maatregel van gisteren met betrekking tot het centraal schriftelijk eindexamen. Daarnaast besteed ik kort aandacht aan bepaalde aspecten van ons onderwijs op afstand.
Gisteren was de dag van het nieuws van het laten vervallen van de Centraal Examens: een logische maatregel, maar wie had nou verwacht dat dit ons allemaal zou overkomen dit jaar. Voor de examenleerlingen krijgt dit schooljaar in ieder geval een heel ander einde dan vooraf verwacht. Op dit moment zijn we druk bezig om helder te krijgen wat deze maatregel nou concreet betekent voor deze leerlingen. Aan de andere kant inventariseren we ook wat er aan schoolexamens/toetsen er nu nog gemaakt moet worden en hoe we dat vanaf 6 april weer goed en veilig kunnen doen. Voor wat betreft de mondeling schoolexamens (één op één gesprekken tussen docent en leerling) geldt dat deze zowel op afstand (via Teams) of in de school afgenomen kunnen worden.
Overigens hebben we besloten de lessen op afstand voor de examenleerlingen te handhaven en deze verplicht te houden voor de leerlingen die nu nog voor dat vak schoolexamens moeten afleggen of die dat vak nog moeten inhalen of willen herkansen. Voor de overige leerlingen zijn die specifieke lessen vrijwillig/facultatief. Het kan zijn dat we vanaf volgende week bij een enkel vak het aantal contactmomenten iets verlagen. Via Zermelo blijft dat inzichtelijk.
We denken op dit moment ook na over hoe we dit bizarre einde van de schoolcarrière van onze eindexamenleerlingen toch nog in stijl of op een mooie, betekenisvolle manier kunnen afsluiten. Ik weet dat dit echt onder veel leerlingen en onder collega's leeft. Jullie horen daar nog over!
De overgang van direct contact met een groep leerlingen in je school naar indirect contact met je leerlingen via een apparaat is voor alle betrokkenen best groot. Ik weet dat er veel leerlingen zijn die het alledaagse contact met elkaar en onze collega's missen. Heel veel dingen die vanzelfsprekend zijn in je klas met de vakdocent, zijn nu veel minder vanzelfsprekend.
Onder collega's leeft ook de wens om de leerlingen in beeld te hebben als je met je les in teams bezig bent. Vanochtend zei een collega nog dat hij anders het gevoel heeft dat hij tegen een laptop zit te praten. Ik hoop dat jullie begrijpen dat het voor docenten die gewend waren door vele ogen gevolgd te worden, vreemd is om geen oogcontact te hebben. Wellicht dat jullie wat vaker de camera aan kunnen zetten.
De Belgische kunstschilder Margritte schilderde ooit een doek met daarop een grote pijp en onder die pijp de tekst “Ceci n’est pas une pipe”, vertaald: dit is geen pijp. De afgelopen dagen loop en werk ik met een kleine groep collega's in een gebouw zonder leerlingen. Ik weet dat het een schoolgebouw is en ik weet dat die leerlingen en collega's druk bezig zijn met onderwijs op afstand. En toch heb ik al vaak gedacht: dit is geen school. En tegelijkertijd heb ik onder deze bijzondere omstandigheden een sterk en trots Durendaelgevoel. Vreemd!