Achter de schermen is hard gewerkt aan een plan van aanpak voor de schoolexamens en het verzorgen van onderwijs op afstand. We zijn dan ook blij jullie te kunnen berichten over het volgende:
Alle leerlingen, ouders/verzorgers en collega's van de eindexamenklassen zijn op de hoogte van de schoolexamens (of toetsen) zoals we die volgende week hebben gepland. We hebben daarbij uiteraard heel goed rekening gehouden met de RIVM-voorschriften en zelfs meer dan dat. We zullen naast deze voorschriften de tafels waaraan de leerlingen werken telkens schoon maken. Uiteraard gaan we er ook voor zorgen dat voor en na de toetsen de leerlingen en medewerkers “gedoseerd” door de school bewegen. We gebruiken zelfs verschillende verdiepingen van de school, om zo het contact met te veel mensen te voorkomen.Ik hoop dat jullie erop vertrouwen dat we deze toetsen met de grootst mogelijke voorzichtigheid organiseren en uitvoeren.
Heel veel docenten en leerlingen zijn de afgelopen dagen op afstand al aan de slag gegaan met het werken voor school. Het onderwijs op afstand heeft zo op allerlei manieren vorm gekregen. Vanaf aanstaande maandag 23 maart, gaan we dat binnen een duidelijke structuur doen. Ik beschrijf hier de grote lijn van deze manier van werken.
In Zermelo ziet elke leerling en medewerker wanneer er een "lesmoment” voor een bepaald vak is gepland. We hebben deze lesmomenten beperkt. Bij een vak van drie uur per week is er één lesmoment, bij vier uur of meer, staan er twee lesmomenten in het Zermelorooster.
Op die momenten is er ieder geval contact tussen de docent en de leerlingen van de klas. Dit contact verloopt via Microsoft Teams. Er zijn voor alle klassen, vakken en docenten teams aangemaakt. Dus je hebt een team van jouw klas met de docent Nederlands, maar ook met de docent wiskunde, enz. Dat contact in Teams kan via beeld: de camera op de computer of laptop biedt daarbij uitkomst. Tijdens en na die les kan de docent de leerlingen opdrachten geven, dat kan via verwijzingen naar het boek, met linkje, met eigen documenten enzovoorts. De docent zal duidelijk maken waar de leerlingen dat werk kunnen vinden.
In de instructie voor leerlingen staat stap-voor-stap-uitleg over hoe je in Teams werkt. Kom je er niet uit, vraag dan om hulp van je ouders of medeleerlingen (digitaal). Je zult merken dat je er elke dag handiger in wordt; dat geldt trouwens ook voor ons.
In Magister zal de docent in het oude rooster (met alle lessen) aangeven wat hij of zij van de leerlingen verwacht. Wat kun je wanneer maken en bestuderen. Eigenlijk is Magister een studieplanner voor de leerlingen.