Aandacht voor ontwikkeling

Onze school verzorgt onderwijs vanuit de aandacht voor een optimale ontwikkeling en ontplooiing van het individu. Niet alleen kennis, maar ook vaardigheden en persoonlijke kwaliteiten dienen ontwikkeld te worden gericht op het eindexamen, de vervolgstudie en de maatschappelijke loopbaan. Onderwijs en persoonlijke begeleiding gaan bij ons dan ook hand in hand.

Iedere leerling heeft een didactische coach. Deze coach is het eerste aanspreekpunt voor ouders en leerlingen. Deze begeleidt de leerling bij de studie, op sociaal-emotioneel gebied en bij de keuzes die tijdens de loopbaan van de leerling gemaakt worden. Dit valt onder de basisondersteuning van de school.

Ouderrapport en Schoolondersteuningsprofiel (SOP)

Dit ouderrapport geeft een beknopt beeld van de ondersteuning die onze school aan de leerlingen kan bieden. Vooral als het om specifieke ondersteuningsbehoeften gaat. Het is een samenvatting van het Schoolondersteuningprofiel (SOP) en biedt een eerste richting.

Mocht u interesse hebben, dan vind u hieronder het volledig Schoolondersteuningsprofiel.

Het ondersteuningsteam

Wanneer de basisondersteuning niet voldoende is voor een leerling komt het ondersteuningsteam in beeld. Hierin is de ondersteuningscoördinator het eerste aanspreekpunt. Daarnaast bestaat het ondersteuningsteam uit: orthopedagoog, HB-expert, niveau 3 ondersteuner en leerlingbegeleiders. Daarnaast werkt het ondersteuningsteam samen met externe diensten zoals Onderwijs Centrum Leijpark en schoolmaatschappelijk werk. Met regelmaat benaderen wij ook ketenpartners zoals: GGD, R-newt en leerplicht.

Vormen van ondersteuning

Wanneer de leerling een hulpvraag heeft, in relatie met de schoolse context, onderzoekt de ondersteuningscoördinator met alle betrokkenen welke ondersteuning het best passend is. Op Cobbenhagenlyceum bieden we diverse trainingen zoals de faalangstreductietraining, Rots & Water en bieden we een vorm van huiswerkbegeleiding. Indien nodig kunnen we 1op1 trajecten aanbieden om een leerling verder te coachen op het gebied van bijvoorbeeld: sociaal-emotioneel welbevinden, executieve functies, etc. Wanneer er sprake is van een intensieve en/of langdurig ondersteuningstraject schrijft het ondersteuningsteam een ontwikkelingsperspectiefplan (OPP).

Voor vragen over de ondersteuning kunt u terecht bij onze ondersteuningscoördinator, Mevr. Bruil (bruil.l@verwijder-dit.2college.nl)